Hei kommer litt om norsk rallyhistorie som ble skrevet av NSU guru Trond Caspersen
Geir Tørrmoen
Eivind Skjolden
Skrevet av: Trond "Kasper" Kaspersen fra slemmestad.
Helt siden rundt 1960 er NSU brukt i billøp i Norge, og har vært med på å dominere resultatene i snart 40 år. De 2 sylindrede Prinz 3, 4 og Sport Prinz var de første. Med motorer på 600 ccm (30 hk) holdt dette til mange klasseseiere i klassen inntil 750 ccm.
Følgende kunne man lese i en annonse for NSU i Af tenposten 24 mars 1960. "Isracet på Jarenvannet, Sarpsborg's Øyvind Ørseng seiret i klasse l inntil 750 ccm med NSU Prinz og imponerte med å ligge trygt på banen i kurvene!"
Også Øyvind Hernes, Jan A. Iversen, Lauritz Elefsen og Svein Andersen hevdet seg bra i disse årene. NSU Prinz 3 vant også økonomiløp på denne tiden med bensinforbruk helt ned mot 0,3 liter pr. mil.
På midten av 60-tallet kom NSU 1000 og 1000 TT. Disse bilene hadde en 4 sylinders motor på 966 ccm og 1085 ccm, henholdsvis 40 og 55 hk. Age Bøckman var en av de som satset på NSU, og vant flere klasseseiere i grusbaneløp i 1965. Aret etter kjørte Øyvind Hernes meget bra med en 1000 TT og tok seier i klassen 1000-1300 Gruppe l i isløp på Leangen Travbane og på Akersvika ved Hamar. Gudbrand Dahl tok flere klasseseiere sommerstid dette året, samt at økonomiløpet samme året ble vunnet av Lauritz Elefsen også med NSU.
FEILSENDT TIL NORGE
Våren 1967 kom NSU med nye og sprekere motorer. TTS ble levert med en motor på 70 hk og 996 ccm, mens TT hadde 65 hk og 1177 ccm. Senere kom også TTS med et Speed sett originalt fra fabrikken som gav ca. 85 hk.
At TTS kom til Norge var bare en tilfeldighet. Maskinhuset i Oslo var importør for NSU i Norge på denne tiden. Da folka fra importøren var nede på kaia 10 Race Magasinet 2/96
for å hente opp nye biler ble det stor oppstandelse.
Syv knallrøde NSU TTS med original oljekjøler foran vakte stor oppmerksomhet! Og snart var alle fra Maskinhuset nede for å beskue herlighetene som viste seg å være feilsendt til Norge.
Heldigvis ble ingen av disse spesielle bilene sendt tilbake og alle, bortsett fra en, ble snart tatt i bruk i billøp. Dette var også de eneste av typen TTS som kom til landet.
KONKURRANSE-DYKTIG
Odd Angel, Age Bøckman og Tore Hansen var de første med TTS. I første løpet som ble kjørt på Bjerke Travbane 11. mai, vant Age Bøckmann Gruppe 2 klassen inntil 1000 ccm. TTS modellen viste seg å være svært konkurransedyktig på denne tiden og var høyt oppe på resultatlistene.
I tillegg til flere klasseseiere, kjørte Bøckman også asfaltracing med NSU i Karlskoga i Sverige.
Også i rally ble denne populære bilen benyttet, og Odd Angel og Gubrand Dahl kjørte blant annet Norges Rally med NSU TTS.
Den første NSU TT 1200 ble tatt i bruk av Gudbrand Dahl på Jarlsberg Travbane 27 august 1967. Siden bilen ikke var klasset i Gruppe l, hadde Dahl små muligheter i Gruppe 2 klassen. Der måtte han blant annet kjøre mot den kraftigere Gruppe 2 trimmede Renault Gordini.
Også i året etter ble det full satsing med flere NSU'er, og det var bare John Haugland i Skoda som gav NSU-kjørerene noe særlig konkurranse. Tore Hansen og Jan
Lyseng var de toneangivende med NSU, men senere kom også Ingar Engan sterkt og tok flere klasseseiere. I Vinter-rally samme året kjørte blant annet Jan B. Kolstad med NSU og kom relativt høyt på resultatlistene.
Øyvind Hernes kjørte inn til seier i bakkeløpet på Bjørkelangen året etter med sin TT. Tore Hansen. Jan Lyseng og Ingar Engan fortsatte der de slapp året før, og i tillegg kom også Oddvar Askersrud sterkt. Askersrud og Engan knivet også sterkt i 1970 om å være beste NSU-kjører, og tok mange klasseseiere.
FØRSTE NM GULL
Førstemann som kjørte inn til NM-gull med NSU, var Oddvar Askersrud på isbane i 1971. Nå kom også det nye Gruppe 2-reglementet som førte til at flere TT-utgaver ble bygget om. En av de første med NSU 1300 var Ingar Engan. Flere tyske trimmings-firmaer, med Spiess som den ledende, leverte nå gromt utstyr til bilene. Samme år bygde også Herman Dalbak sin første NSU og begynte å trimme disse. Med motorer boret opp til 1286 ccm kom effekten opp i nesten 130 hk, og da kunne man også begynne å kjempe om totalseiere. I et bakkeløp i Hurdal på høsten hadde Ingar Engan beste tiden i første omgang, men slo rundt i andre omgang og spolerte løpet. Erik Aaby ble dermed vinner med sin Opel.
DOBBELT
Til 72-sesongen bygget Engan ny bil, men første NM-runde på Bjørkelangen endte svært dårlig. En fører med en BMC Cooper S kjørte brutalt inn i han bakfra, noe som endte med vraking for Engan. På bare 14 dager ble ny bil rigget opp, men selv om det ble dobbeltseier til Engan og Askersrud i det siste isløpet på Randsfjorden, var NM spolert dette året.
Det første løpet på Lyngås-banen ble arrangert 29 oktober dette året. Øyvind Hernes ledet finalen med sin NSU ti! han ble påkjørt bakfra av Kjell Vangen som klemte grenrøret til Hernes flatt. Hernes kom seg likevel til mål og tok andreplassen. Vangen vant løpet, men fikk refs av dommeren for den stygge episoden.
FLERE SEIRE
1973 ble et nytt suksess år for NSU-førerene. Hernes vant det første isløpet og Arvid Rosenberg kjøpte Askersund sin bil. Også Ingar Engan solgte sin bil etter å ha kjørt et par isløp. Kjøperen var Arne Stenshorne. Dette året vant NSU alle isløpene, og i NM ble det dobbeltseier ved Rosenberg og Stenshorne. Etter all suksessen var det flere som byttet ut sine løpsbiler av merket BMC og Renault til NSU.
Men også i asfaltracing ble bilen svært populær. Jack Stenslett var først ute, men også Jan Simonsen bygde seg bil. Simonsen vant sammenlagt det første asfalt-bakkeløpet som ble arrangert i Norge 28. oktober. Stenshorne ble igjen norgesmester året etter med Rosenberg på andreplass. Ingar Engan kjørte nå i Gruppe l med TT, og tok sølv i NM.
I påsken i Danmark vant Simonsen et asfaltløp, mens Stenshomet vant Gruppe 2-klassen i et løp i Uddevalla i Sverige. Sverre Følid som lånte Stenshomes bil for å se hva dette var, vant sammenlagt et bakkeløp i Larvik. Nådominerer denne bilen også i bakkeløp, og tok flere totalseiere.
FLERE BILER
I 1975 er det flere som rigger biler av typen TT i Gruppe l. Ingar Engan og Trond «Kasper» Kaspersen gir med dette Simca-kjørerene konkurranse. Dette året blir også Rosenberg NM-mester igjen, mens Dalbakk kjørte meget sterkt på asfaltbanene. Både i Mo i Rana og i Norden forøvrig kjørte Dalbakk og vant flere løp. Dalbakk var også den ledende i Norge når det gjaldt trimming og hadde med de fleste NSU'er å gjøre. Hos Kirkebakken ble flere motorer bremset, og effekten lå på opp mot 75 hk (TT Gr. l), Dalbakk's Gr. 2 1150 ccm ble målt til hele 126 hk, mens effekten for Gr. 2 1300 ccm fra 125 til 130 hk
NSU dominerte også i '76 Gr.2 klassen, hvor Stenshome tok
NM- seieren på is, mens Egil Alver vant NM i bakkeløp.
NSU vant også i 1976 Gruppe 2-klassen i svenske bakkeløp ved Ragnar Forsberg. Året etter vant han igjen, men kjørte også i Norge hvor han tok NM på is. Samme gjentok seg i '78 hvor han kjørte inn til nok en seier i is-NM.
I '77 gjorde Egil Alver det store ved å ta seieren i begge NM-klassene i Gr. 2 i bakkeløp!
Hans Hallberg som tok over Engans Gr. l TT, er sammen med Kasper de de beste i Gr. l. På Gansvika vant Kasper foran Dalbakk, men senere på vinteren skrotet Kasper to biler på to løp. Dermed ble dette årets NM spolert. Dalbakk vant NM, men ble senere fratatt seieren. Bilen som hadde stått fem uker i arrest hos Bilsportforbundet ble hentet tilbake uten tillatelse, fordi de tekniske ekspertene ikke hadde tatt seg tid til å se på bilen!
STERKERE
Nå begynte også flere asfalt-biler å se dagens lys. Tore «Flipper» Finbråten, Bjørn Lund og Jan Nordlund var noen av de som satset. Flipper gjorde det meget bra med flere topplasseringer. I rally-cross ble det også satset, og i Gr. 5 var det Egil Alver og Geir Tørmoen som kjørte best med NSU. På slutten av "11 ble 1300 ccm motorene for svake mot de sterkere Fordene med BDA-motorer. Likevel klarte Tørmoen sølvmedalje i NM i rallycross.
Dalbakk og Kasper fant ut at de vil svare Ford, og utviklet 1600 ccm motoren. Med effekt på mellom 135 til 150 hk, avhengig av trimmingsgraden, tok de opp konkurransen. Harald Berg var først ut, men etterhvert ble det bygget flere motorer, og flere kom til. Nå var bilen konkuransedyktig igjen, og kjempet med BDA, Volvo 340 og VW helt i toppen i rallycross.
1978 er det siste året TT er klasset. Ragnar Forsberg vant flere isløp og tok også NM-sei-eren foran Jan Simonsen. Dermed ble det dobbelt seier igjen. Også i vinter-rallycross på Hellerstad ble det dobbeltseier til Egil Alver og Jan Hroar Bjørklund. På sommeren var også NSU i toppen både i rallycross og bakkeløp, og spesielt kjørte Geir Tørmoen, (sølv i NM i rallycross) og Egil Alver meget godt.
«TUSINGER»
Geir Mortvedt og Kasper var de som utmerker seg best med sine NSU 1000, populært kalt «Tusinger» i 1979. Dette var de eneste som var klasset. Kasper kjører bra på Kongsvinger, og vant akselerasjons prøven, men blir nummer to i selve løpet. En egen rallycrossklasse ble innført i isløp, og det ble NM-seier til Tørmoen. Men også i vanlig rallycross gikk det meget bra med flere seire. Alver og Tørmoen ble nummer to og tre etter Gunnar «Kitta» Kittilsen. Rune Thornstrøm som tok over bilen til Jan Simonsen gjorde det også bra i flere løp, blant annet i Mo i Rana. Her gikk det også bra for Einar Vestvik.
Ingen NSUér ble homologert året etter. Etter at Bilsport-forbundet innførte dispensasjoner for utgåtte biler i rallycross-klassen til ut '82, var likevel NSU med for fullt. Geir Tørmoen tok NM seier på is, og var også med i rallycross-toppen sammen med Arvid Rosenberg.
Nå begynte det å bli færre seire for NSU, men på isen var Geir Tørmoen suveren både i '81 og '82, og tok NM-gull i hard kamp med biler som Ford Escort BDA, Volvo 343, Camaro og Porsche.
1982-sesongen ble avsluttet på Brand Hatch i England. Arvid Rosenberg, Geir Tørmoen og Erik Aaby stilte opp med NSU. Rosenberg vant en sensasjonell seier under lørdagens kjøring.
NASJONAL KLASSE
I 1983 kom Nasjonal klasse, men kun Knut Hillestad og Kasper var de som kjørte isløp med rally riggede NSU biler. Året etter ble det bygget flere nasjonalbiler og Kasper kjørte blant annet inn til seier i et bakkeløp på Bjørkelangen. Kasper bygde opp en bil til som Børre Rønning kjørte, og sammen reiste de landet rundt. Resultatene var bra og det hendte også at de tok seier i hver sin klasse.
Til is NM i '86 var flere biler klare, og Bjørn Staxrud vant som han ville. Knut Hillestad og John Grinna satset på store klassen hvor Hillestad tok flere seire. Sommeren samme året ble det nok en NM-seier til Staxrud, men nå i rallycross. Kasper tok seieren
i første NM-runden i bakkeløp, men også Grinna, Hillestad og Rønning leverte bra prestasjoner.
FJERDE NM-GULL
Vinteren '87 begynte svært godt for Staxrud igjen, som tok nok et NM-gull. I klassen inntil 1600 ccm, var det også NSU som dominerte NM. Hillestad og Kasper kjørte blant annet inn til dobbeltseier i et løp. Hillestad var imidlertid den som tok NM-gullet i klassen. Staxrud tok dette året sitt fjerde NM-gull, med seier i rallycrossklassen med en 1150 ccm NSU. Dermed er han den eneste som har vunnet fire NM med NSU.
Klassen Supernasjonal ble innført året etter. John Grinna ble historisk da han ble første norges-mester. De senere år er det blitt færre NSU-biler i løp. Endre Lie er en av de få som fortsatt kjører NSU og har kjørt mange bra løp med gamlebilen til Staxrud. Børre Rønning bygde en ny Super-nasjonal-bil med Audi motor og har også hatt endel bra resultater. Denne ble solgt til Morten André
Lie som satser på bakkeløp, og nå i vinter er bilen blitt strekt opp og klar for en ny sesong. I rallycross er det Angeir Rud som satser og er klar med sin bil for sesongen. Kasper har også litt av hvert på gang med NSU og har store planer om å kjøre igjen.
FLEST LØP
Eivind Skjolden fattet interesse for NSU rundt 1980. Han er kanskje den som har kjørt flest løp med NSU. Han har kjørt rally, asfaltracing, bakkeløp, baneløp, bilslalåm og bilcross med denne populære bilen. 11982 bygde han
ny bil, og med denne har han kjørt over 200 løp. I '91 vant han også det første langdistanseløpet (9 timers spareløp), som ble kjørt på Rudskogen også dette med en NSU. Et av de siste løpene var Norges Rally i '92 hvor det ble klasseseier. Men Skjolden kommer tilbake i år, og vil nå satse på Sprintrally.
BILCROSS
Også i bilcross har NSU vært høyt oppe på resultatlistene. Høsten '81 ble det første bilcrossløpet kjørt i Norge på Hakavik, hvor Kasper ledet A-finalen til bakfjæra tok kvelden. Dermed ble det
en historisk seier til Rune Thornstrøm med Saab, mens Kasper tok andreplassen. De neste årene var NSU svært dominerende i enkelte løp, og Nils O. Rønning, Endre Lie og John
Grinna kjørte inn til mange seire.
De siste årene er det Endre, Morten André og Marianne Lie som har satset på NSU i bilcross. Marianne har mange seire i bilcross, men også i bakkeløp, med bilen som ser ut til å overleve helt frem til århundreskiftet!